Notice: Undefined index: cperpage in /home/drmadik1/public_html/wp-content/themes/savis1/functions.php on line 199

Notice: Undefined variable: output in /home/drmadik1/public_html/wp-content/themes/savis1/functions.php on line 269

Notice: Undefined variable: f_tags in /home/drmadik1/public_html/wp-content/themes/savis1/functions.php on line 270

Notice: Undefined variable: showdots in /home/drmadik1/public_html/wp-content/themes/savis1/functions.php on line 271

Notice: Undefined variable: aditional_tags in /home/drmadik1/public_html/wp-content/themes/savis1/functions.php on line 274

Notice: Undefined variable: aditional_tags in /home/drmadik1/public_html/wp-content/themes/savis1/functions.php on line 277

Notice: Undefined variable: aditional_tags in /home/drmadik1/public_html/wp-content/themes/savis1/functions.php on line 280

Notice: Undefined variable: post in /home/drmadik1/public_html/wp-content/themes/savis1/functions.php on line 289

Notice: Trying to get property 'ID' of non-object in /home/drmadik1/public_html/wp-content/themes/savis1/functions.php on line 289

Notice: Undefined variable: post in /home/drmadik1/public_html/wp-content/themes/savis1/functions.php on line 289

Notice: Trying to get property 'ID' of non-object in /home/drmadik1/public_html/wp-content/themes/savis1/functions.php on line 289

Notice: Undefined variable: more_link_text in /home/drmadik1/public_html/wp-content/themes/savis1/functions.php on line 289
روش‌های جدید جراحی مغز و اعصاب چیست و چگونه کار می‌کند؟| دکتر مهدی کرمی

روش‌های جدید جراحی مغز و اعصاب

09/01/2021 18:21

روش‌های جدید جراحی مغز و اعصاب

جراحان مغز و اعصاب تا کنون متدهای مختلفی برای عمل های  خود استفاده کرده اند. سال‌های اخیر شاهد تغییرات مهمی در کیفیت این نوع  جراحی ها بوده‌ایم. از جمله افزایش تخصص، استفاده از تجهیزات جدید در بین جراحان، مشاوره‌های مختلف، استفاده از رویکردهای تیمی چند رشته‌ای برای حل مشکل بیماران استفاده شده است. بااین‌حال، جراحی مغز و اعصاب ناگزیر به داشتن تجهیزات جدید است که توانسته توجه عموم را به خود جلب کند. در سال‌های اخیر فناوری‌های جدید و بین‌رشته‌ای به کمک جراحان مغز و اعصاب آمده است که باعث توسعه این رشته پزشکی شده است.

اعصاب چیست و چگونه کار می‌کند؟

روش‌ها و فنّاوری جدید

درحالی‌که داشتن فوق تخصص و داشتن یک کارگروه منظم در هنگام جراحی بسیار مهم است، فناوری‌های جدید نیز به کمک جراحی مغز و اعصاب آمده است. این دو مورد هیچ‌وقت از یکدیگر جدا نمی‌شوند. برخی از این پیشرفت‌ها و فنّاوری‌ها کاملاً جدید هستند، درحالی‌که برخی دیگر مبتنی بر اصلاح تجهیزات موجود برای جراحان است.

اگرچه این موارد جدید کاملاً شبیه شناخت توپوگرافی کامپیوتری است، اما استرایوتاکسی بدون قاب و احتمالاً روش تصویربرداری جدید با تشدید مغناطیسی ترکیبی شکل کار جراحان مغز و اعصاب را کاملاً تغییر داده است.

 متد کلیشه بدون قاب

مهم‌ترین تغییری که در چند سال گذشته بدون شک معرفی‌شده کلیشه بدون قاب بوده است. این تجهیزات منحصربه‌فرد به جراح کمک می‌کند تا با خیال کاملاً آسوده بتواند از مناطق پرخطر و حساس جمجمه و سر عبور کند، متوجه شود که ضایعه ایجادشده در کجا دقیقاً قرارگرفته است. این روش اطمینان بیشتری به جراح مغز و اعصاب می‌دهد. او را در انجام عمل‌های دشوار همانندِ جراحی از طریق پایه جمجمه و برداشتن ضایعات ریز در وسط مغز کمک می‌کند.

از زمان پیدایش تصویربرداری مغناطیسی رنسانس جدیدی در جراحی مغز و اعصاب به وجود آمده است. هیچ فناوری دیگری نتوانسته چنین کمک شایانی به عمل‌های جراحی روزانه در بیمارستان‌ها کند. استرایو تاکسی بدون قاب نیز که در جراحی‌های مختلف مورداستفاده قرارگرفته است جای خود را به آرامی می‌تواند در عمل سخت‌تر مثل جراحی ستون فقرات نیز پیدا کند.

بررسی روش استرایوتاکسی

این روش جراحی مغز و اعصاب که کاملاً با علوم ریاضی پیوند خورده است به جراح کمک می‌کند تا با کمک زاویه‌ها و فواصل خروجی جمجمه تا یک نقطه انتخاب‌شده در مغز را برای پزشک محاسبه کند. این روش برای اولین بار برای یافتن هسته‌های تالاموس برای درمان بیماری‌های همچون لرزش و پارکینسون مورداستفاده جراحان قرار گرفت. بعدها روش‌های خاص‌تری به کمک تجهیزات جدید برای تشخیص و بهبود این بیماری‌ها به کمک جراحان آمدند.

تشخیص جراحی از طریق MRI

این تکنولوژی نوید یک سیستم جایگزین تشخیصی را برای جراحان مغز و اعصاب می دهد. با عکس‌های گرفته این دستگاه از بیمار پزشک کاملاً تشخیص می‌دهد کدام قسمت از جمجمه فرد بیمار نیز به جراحی دارد یا اینکه در طول عمل از روش باید استفاده کند تا به مغز آسیب وارد نشود. در حال حاضر پزشکی نیست که از این دستگاه کاربردی استفاده نکرده باشد یا حتی برای تشخیص بهتر بیمار خود را برای عکس‌برداری‌ها بالینی نفرستاده باشد.

دستگاه MRI می‌تواند با چند حرکت ساده اطلاعات مهمی را به دست آورد و کمتر چند ثانیه تصورهای مختلفی از مغز و جمجمه برای جراحی مغز و اعصاب بگیرد. چون کیفیت تصویربرداری آن بسیار ضعیف است ممکن است در بعضی موارد پزشک را به اشتباه بیندازد.

ویژگی‌های بهترین جراح و متخصص مغز و اعصاب

آندوسکوپی و جراحان مغز و اعصاب

گرچه آندوسکوپی به شکل گسترده‌ای توسط سایر رشته‌های پزشکی و جراحی مورد تأیید و پذیرفته شده است اما استفاده از آن در حال حاضر در جراحی مغز و اعصاب کاملاً محدود استفاده می‌شود. دستگاه آندوسکوپی برای از بین بردن تومورهای کوچک مانند کیست بسیار شناخته شده است. کمتر جراح مغز و اعصاب برای از این روش برای بیماران خود استفاده می‌کند.

فوق تخصص

در بسیار از مناطق جهان مخصوصاً کشورهای پیشرفته جراحان مغز و اعصاب تلاش می‌کنند تا در چندین رشته مختلف اطلاعات خود را بالا ببرند و روی آن‌ها تمرکز کنند، تاحدودی جراحان برجسته توانسته‌اند چنین کاری را انجام بدهند. اما تا همین اواخر هاله‌ای از یک مکانیسم در مورد جراحی مغز و اعصاب وجود داشته که می‌تواند تمام این موارد را انجام دهد و هرگز بیمار را در شرایط بحرانی قرار ندهد. بیماران در حال حاضر با حضور در مراکز مشاوره کمی برای آزادتر می‌شوند. در این واحدهای خاص شش جراح با تخصص‌های مشترک وجود دارد. این افراد به بیمار کمک می‌کنند چه قبل از عمل و چه بعد از عمل مراقبت‌های خاصی داشته باشند.

تجهیزات جدید و روش‌های جراحی

با پیشرفت روزانه تکنولوژی تجهیزات جدیدی برای کمک به پزشکان ساخته می‌شود تا آن‌ها بتوانند با کمترین تماس در زمان جراحی بیمار خود را عمل کنند و آسیب‌های احتمالی هنگام انجام آن را به حداقل برسانند. در واقع به جز تخصص و مهارت خود پزشک این دستگاه‌ها نیز توانسته‌اند در کیفیت عمل نیز تأثیر زیادی بگذارند.

روش‌های جدید جراحی مغز و اعصاب از گذشته تا به امروز تغییرات زیادی داشته‌اند. جراحان نیز با بهره‌گیری مناسب از تکنولوژی و تجهیزات جدید پزشکی خطرات عمل را برای بیماران خود به حداقل رسانده‌اند. این جراحی از گذشته جزع پرمخاطره‌ترین و تخصصی‌ترین عمل‌ها شناخته می‌شود.

چگونه یک جراح متخصص مغز و اعصاب تومورها را درمان می‌کند؟
آخرین دیدگاه ها

هنوز نظری درج نشده است. شما اولین نفر باشید.

ثبت دیدگاه شما

Notice: Undefined variable: aria_req in /home/drmadik1/public_html/wp-content/themes/savis1/comments.php on line 77

Notice: Undefined variable: aria_req in /home/drmadik1/public_html/wp-content/themes/savis1/comments.php on line 80

نظر خود را درباره این مطلب بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *