Notice: Undefined index: cperpage in /home/drmadik1/public_html/wp-content/themes/savis1/functions.php on line 199

Notice: Undefined variable: output in /home/drmadik1/public_html/wp-content/themes/savis1/functions.php on line 269

Notice: Undefined variable: f_tags in /home/drmadik1/public_html/wp-content/themes/savis1/functions.php on line 270

Notice: Undefined variable: showdots in /home/drmadik1/public_html/wp-content/themes/savis1/functions.php on line 271

Notice: Undefined variable: aditional_tags in /home/drmadik1/public_html/wp-content/themes/savis1/functions.php on line 274

Notice: Undefined variable: aditional_tags in /home/drmadik1/public_html/wp-content/themes/savis1/functions.php on line 277

Notice: Undefined variable: aditional_tags in /home/drmadik1/public_html/wp-content/themes/savis1/functions.php on line 280

Notice: Undefined variable: post in /home/drmadik1/public_html/wp-content/themes/savis1/functions.php on line 289

Notice: Trying to get property 'ID' of non-object in /home/drmadik1/public_html/wp-content/themes/savis1/functions.php on line 289

Notice: Undefined variable: more_link_text in /home/drmadik1/public_html/wp-content/themes/savis1/functions.php on line 289
متخصص مغز و اعصاب و درمان بیماری مننژیوما | دکتر مهدی کرمی

متخصص مغز و اعصاب و درمان بیماری مننژیوما

10/11/2020 22:10

متخصص مغز و اعصاب و درمان بیماری مننژیوما

تعریف مختصر مننژیوما

مننژیوم توموری است که در مننژ – غشاهای اطراف مغز و نخاع – بوجود می‌آید. هرچند از نظر فنی تومور مغزی نیست، اما در این گروه قرار می‌گیرد زیرا ممکن است مغز، اعصاب و عروق مجاور آن را تحت فشار قرار دهد و به آن‌ها آسیب بزند. مننژیوم رایج ترین نوع تومور است که در سر ایجاد می‌شود.

مننژیوم‌ها بسیار آهسته رشد می‌کنند و اغلب طی سال‌های متمادی بدون علائم باقی می‌مانند. اما گاهی اوقات، اثرات آن‌ها بر روی بافت مغزی، اعصاب یا عروق مجاور ممکن است ناتوانی‌های جدی را ایجاد کند.

مننژیوم در خانم‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد و اغلب در سنین بالاتر خود را نشان می‌دهد، اما این مسئله صد درصدی نیست و ممکن است در هر سنی رخ دهد. از آنجا که بیشتر مننژیوم‌ها به آرامی رشد می‌کنند، اغلب بدون هیچ علائم و نشانه‌های قابل توجهی هستند، همیشه به درمان فوری نیاز ندارند و ممکن است با گذشت زمان کنترل شوند.

علائم مننژیوم

علائم و نشانه‌های مننژیوم معمولاً به تدریج شروع مشخص می‌شود و ممکن است در ابتدا بسیار ساده باشد. بسته به جایی که این مننژیوم در مغز یا به ندرت در ستون فقرات تشکیل شود، علائم و نشانه‌های آن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• اختلال در بینایی، مانند دیدن دو بینی یا تاری دید
  • سردرد، به ویژه سردردهای صبح‌گاهی
  • اختلال در شنوایی یا صدای زنگ در گوش
  • از دست دادن حافظه
  • از دست دادن بو
  • ضعف در بازوها یا پاها
  • لکنت زبان

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

بیشتر علائم و نشانه‌های مننژیوم به آرامی تکامل می‌یابد، اما گاهی اوقات مننژیوم نیاز به درمان های اورژانسی دارد.

اگر موارد زیر را دارید حتما به پزشک مراجعه کنید:

• حمله ناگهانی یا تشنج
  • اختلال ناگهانی در بینایی یا حافظه شما

در صورت داشتن علائم و نشانه‌های مداوم، مانند سردردهایی که با گذشت زمان تشدید می‌شوند باید به پزشک خود مراجعه کنید.

در بسیاری از موارد، از آنجا که مننژیوم علائم و نشانه‌های قابل توجهی ندارد، در نتیجه فقط در اسکن و تصویربرداری از مغز آن هم با مراجعه فرد به دلایل غیرمرتبط با منژیوم، مانند سکته مغزی است که مشخص میشود فرد به مننژیوم مبتلاست.

علل به وجود آمدن تومور مننژیوم

مشخص نیست که چه عواملی باعث بروز مننژیوم می‌شود. پزشکان می‌دانند که برخی از سلول‌ها در مننژ شما تغییر می‌کند و باعث می‌شود سلول‌ها از کنترل خارج شوند و منجر به ایجاد تومور مننژیوم می‌شود.

این که آیا این بیماری به دلایل ژنتیکی که شما به ارث می‌برید، هورمون‌ها (که ممکن است مربوط به هورمون‌ها در زنان باشد)، قرار گرفتن در معرض اشعه یا سایر عوامل ایجاد می‌شود تا حد زیادی ناشناخته مانده است. همچنین هیچ مدرک محکمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد که مننژیوم مغز در اثر استفاده از تلفن همراه رخ می‌دهد وجود ندارد.

عوامل موثر و خطرناک بر بیماری مننژیوم مغز

عوامل خطر برای مننژیوم عبارتند از:

پرتودرمانی. پرتودرمانی که با تاباندن اشعه به سر است ممکن است خطر ابتلا به مننژیوم را افزایش دهد.

هورمون های زنانه. مننژیوم بیشتر در خانم ها دیده می‌شود ، به همین دلیل پزشکان معتقدند که هورمون های زنانه ممکن است در این امر نقش داشته باشند. برخی مطالعات همچنین ارتباط بین سرطان پستان و خطر مننژیوم مغز مربوط به نقش هورمون‌ها را بعید نمی‌دانند.

اختلال سیستم عصبی که به صورت ارثی منتقل می‌شود. خطر ابتلا به مننژیوم و سایر تومورهای مغز را افزایش می‌دهد.

چاقی، شاخص چاقی بالا (BMI) یک عامل خطر اثبات شده برای بسیاری از انواع سرطان‌ها است همچنین شیوع بالاتری از مننژیوم در افراد چاق در چندین مطالعه بزرگ مشاهده شده است. اما رابطه بین چاقی و مننژیوم مغز دقیقا اثبات نشده است.

عوارض ناشی از درمان مننژیوم

مننژیوم و درمان آن، به طور معمول جراحی و پرتودرمانی می‌تواند عوارض طولانی مدت از جمله موارد ذیل را ایجاد کند:

• مشکل در تمرکز
  • از دست دادن حافظه
  • تغییر شخصیت
  • ضعف
  • تغییرات در حس‌ها
  • لکنت زبان

بیماران مبتلا به مننژیوم مغز چکار باید بکنند

با مراجعه به یک جراح مغز و اعصاب متبحر می‌توانید درمان لازم را برای بیماری خود انجام دهید. به علت نیاز به دقت و ظرافت بالا برای این جراحی، جراح با تجربه و امکانات بیمارستانی مناسب عمل مورد نیاز است.

همچین برای مطالعه در مورد تومور ستون فقرات به این مقاله مراجعه کنید.

دکتر مهدی کرمی جراح مغز و اعصاب، دیسک و ستون فقرات

آخرین دیدگاه ها

هنوز نظری درج نشده است. شما اولین نفر باشید.

ثبت دیدگاه شما

Notice: Undefined variable: aria_req in /home/drmadik1/public_html/wp-content/themes/savis1/comments.php on line 77

Notice: Undefined variable: aria_req in /home/drmadik1/public_html/wp-content/themes/savis1/comments.php on line 80

نظر خود را درباره این مطلب بنویسید.