Notice: Undefined index: cperpage in /home/drmadik1/public_html/wp-content/themes/savis1/functions.php on line 199

Notice: Undefined variable: output in /home/drmadik1/public_html/wp-content/themes/savis1/functions.php on line 269

Notice: Undefined variable: f_tags in /home/drmadik1/public_html/wp-content/themes/savis1/functions.php on line 270

Notice: Undefined variable: showdots in /home/drmadik1/public_html/wp-content/themes/savis1/functions.php on line 271

Notice: Undefined variable: aditional_tags in /home/drmadik1/public_html/wp-content/themes/savis1/functions.php on line 274

Notice: Undefined variable: aditional_tags in /home/drmadik1/public_html/wp-content/themes/savis1/functions.php on line 277

Notice: Undefined variable: aditional_tags in /home/drmadik1/public_html/wp-content/themes/savis1/functions.php on line 280

Notice: Undefined variable: post in /home/drmadik1/public_html/wp-content/themes/savis1/functions.php on line 289

Notice: Trying to get property 'ID' of non-object in /home/drmadik1/public_html/wp-content/themes/savis1/functions.php on line 289

Notice: Undefined variable: post in /home/drmadik1/public_html/wp-content/themes/savis1/functions.php on line 289

Notice: Trying to get property 'ID' of non-object in /home/drmadik1/public_html/wp-content/themes/savis1/functions.php on line 289

Notice: Undefined variable: more_link_text in /home/drmadik1/public_html/wp-content/themes/savis1/functions.php on line 289
دکتر مغز و اعصاب | آستروسیتوما (Astrocytoma) چیست؟ | متداول ترین تومورهای مغز

دکتر مغز و اعصاب | آستروسیتوما (Astrocytoma) چیست؟

30/09/2020 20:31

دکتر مغز و اعصاب | آستروسیتوما چیست؟

آستروسیتوما یکی از متداول ترین نوع تومور است که می‌تواند در مغز و نخاع ایجاد شود. این بیماری در مردان بیشتر از زنان رایج است و اغلب بعد از 45 سالگی خود را نشان می‌دهد. انواع مختلفی از آستروسیتوما وجود دارد و برخی سریعتر از سایرین رشد می‌کنند. نام آنها از آستروسیت‌ها گرفته شده است، سلول‌های ستاره‌ای شکلی که در مغز تشکیل می‌شوند. حدود 50٪ تومورهای اولیه مغز آستروسیتوما هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم ، انواع و روش های درمانی در ادامه مطلب بخوانید.

علائم آستروسیتوما چیست؟

رشد این بیماری و فشار آن به مغز، می‌تواند علائمی ایجاد کند. این علائم تا حدی به بزرگ بودن تومور بستگی دارند. علائم اولیه شامل موارد زیر است:

  • سردرد
  • تاری دید
  • تشنج
  • از دست دادن حافظه
  • تهوع و استفراغ
  • تغییر در رفتار

 

انواع مختلف آستروسیتوما درجه بندی آن

مانند سایر تومورها، آستروسیتوما براساس مقیاس رشد غیر طبیعی سلول‌ها و سرعت رشد آنها در گرید 1 تا 5 درجه بندی می‌شود. تومورهای درجه چهار در رشد خود بیشترین حمله را دارند. بیشتر آستروسیتوماها در بزرگسالان گرید بالایی دارند. این بدان معنی است که سلول‌ها غیر طبیعی به نظر می‌رسند و به سرعت رشد می‌کنند.

 

انواع مختلفی از آستروسیتوما وجود دارد:

  • آستروسیتومای آناپلاستیک نادر – این نوع تومورها در درجه III هستند که به سرعت رشد می‌کنند و به بافت‌های مجاور گسترش می‌یابند. به سختی می‌توان آنها را به دلیل شکل شاخک مانندشان که به بافت مغزی اطراف گسترش می‌بایند، به طور کامل از بین برد.

 

  • گلیوبلاستوما – به آن آستروسیتومای درجه چهار نیز گفته می‌شود. بیش از 50٪ از آستروسیتوماها گلیوبلاستوما هستند. آنها خیلی سریع رشد می‌کنند و درمان آنها دشوار است زیرا اغلب ترکیبی از انواع مختلف سلول‌های سرطانی هستند.
  • Diffuse astrocytomas – می‌توانند به بافت‌های مجاور آسیب برسانند، اما به آرامی رشد می‌کنند. آنها درجه پایین درجه II محسوب می‌شوند ، اما می‌توانند به تومورهای درجه بالاتر تبدیل شوند.
  • Pineal astrocytic tumors – می‌توانند در هر درجه‌ای باشند. آنها در اطراف غده صنوبری تشکیل می‌شوند. این اندام کوچک در مخچه باعث تولید ملاتونین می‌شود که به کنترل خواب و بیداری کمک می‌کند.
  • Brain stem gliomas – در بزرگسالان نادر است. و اغلب اتفاق نمی‌افتد ، اما گاهی اوقات ممکن است گلیوم در ساقه مغز، بخشی که به نخاع متصل می‌شود، تشکیل شود.
  • Pilocytic astrocytomas – بیشتر در کودکان دیده می‌شود و درجه I در نظر گرفته می‌شود.

 

درمان آستروسیتوما

  • عمل جراحی

جراحی اولین اقدام برای درمان آستروسیتوما است ، زیرا دو مزیت مهم را فراهم می‌کند: اول، بافت تومور را برای تشخیص بررسی می‌شود. در مرحله دوم، این امکان را فراهم می کند تا جراح تومور را با خیال راحت از بین ببرد.

تصمیم گیری در مورد درمان یا برداشتن کامل به عوامل مختلفی بستگی دارد، به ویژه به شرایط بالینی و پزشکی بیمار و همچنین میزان قابل پیش بینی بودن پیشرفت تومور بستگی دارد.

 

ابزارهای مهم برای به حداکثر رساندن کارایی و ایمنی جراحی آستروسیتوما عبارتند از:

 

ناوبری عصبی: در اصل این یک سیستم GPS برای مغز است و به جراح اجازه می‌دهد تا موقعیت مکانی تومور را در مغز بیمار در زمان واقعی با MRI  ببیند. این سیستم به طور قابل توجهی دقت را افزایش می‌دهد و خطر آسیب رساندن به مغز را به حداقل می‌رساند.

جراحی بیدار: این روش به ویژه برای ترمیم تومورهای واقع در نواحی گفتاری و همچنین در نزدیکی دو طرف قشر حرکتی بسیار مفید است. بیمار را آرام نگه می‌دارند اما بیهوش نمی‌کنند، تا بتواند در صورت درخواست صحبت کند و دستورات را اجرا کند. به این ترتیب، جراح می‌تواند عملکرد بیمار را هنگام برداشتن تومور به طور مداوم ارزیابی کند.

نقشه برداری حرکتی در حین بیهوشی عمومی: نواحی حرکتی کنترل کننده مغز را می‌توان با الکترود تحریک کرد حتی اگر بیمار در خواب باشد. از یک محرک برای اعمال جریان مستقیم به قشر مغز استفاده می‌شود و واکنش‌های عضلانی ثبت می‌شود. واکنش‌های مثبت به عنوان ساختارهای مغزی در نظر گرفته می‌شوند که باید جراح در برداشتن آن دقت داشته باشد.

رنگ‌های فلورسنت: تومورها، خصوصاً آنهایی که درجه بالاتری دارند، این ویژگی را دارند که به سادگی برخی رنگ‌ها را که قبل از عمل به بیمار می‌دهند، جذب کنند. به این ترتیب بافت تومور توسط ماده خاص رنگی می‌شود، در حالی که مغز در حالت طبیعی این کار را نمی‌کند. این روش تعریف بسیار دقیق تری از آنچه باید برداشته شود و آنچه باید دست نخورده باقی بماند می‌دهد.

  • درمان‌های کمکی

استروئیدها: این یک داروی بسیار موثر است که به سرعت و با اطمینان عمل می‌کند.

شیمی درمانی با TMZ: تموزولومید (TMZ) دارویی است که از طریق دهان مصرف می‌شود و با تغییر DNA سلول‌های تومور کار می‌کند.

پرتودرمانی: تابش در 50 سال گذشته اساس درمان آستروسیتوماها بوده و حداقل در چند ماه اول پس از درمان بسیار موثر است

Bevacizumab (آواستین): Bevacizumab دارویی است که توانایی تومور در جذب عروق خونی را مسدود می‌کند تا آنها بتوانند خود را تغذیه کنند و رشد کنند.

داروهای ضد تشنج: لوتیراساتام (کپرا) پرکاربردترین دارو برای این منظور است.

 

دکتر مهدی کرمی متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات – جهت رزرو نوبت به این لینک مراجعه کنید.

منبع

 

آخرین دیدگاه ها

هنوز نظری درج نشده است. شما اولین نفر باشید.

ثبت دیدگاه شما

Notice: Undefined variable: aria_req in /home/drmadik1/public_html/wp-content/themes/savis1/comments.php on line 77

Notice: Undefined variable: aria_req in /home/drmadik1/public_html/wp-content/themes/savis1/comments.php on line 80

نظر خود را درباره این مطلب بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *